
Οι φοιτητές και φοιτήτριες που κατά τον χρόνο δημοσίευσης του ν. 4777/2021 (ήτοι την 17η Φεβρουαρίου 2021) είχαν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης (δηλαδή 8 εξάμηνα) διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022, χωρίς δικαίωμα προσαύξησης. Ως εκ τούτου οι ως άνω φοιτητές, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που αναφέρονται παρακάτω, μπορούν να υποβάλουν αίτηση:
Α) ΓΙΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΦΟΙΤΗΣΗΣ δύο (2) εξαμήνων.
Β) ΓΙΑ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΣΟΒΑΡΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΥΓΕΙΑΣ φοιτητή/τριας ή συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο/η φοιτητής/τρια/τρια έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.
Γ) ΓΙΑ ΕΞΑΙΡΕΣΗΑΠΟ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ της Ανώτατης Διάρκειας Φοίτησης δίνεται για φοιτητές/τριες με πιστοποιημένη αναπηρία, σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο υπολογισμός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης πραγματοποιείται σε ακαδημαϊκά έτη. Η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης συμπληρώνεται μετά την ολοκλήρωση της επαναληπτικής εξεταστικής του Σεπτεμβρίου, που αφορά στο τελευταίο ακαδημαϊκό έτος φοίτησης. Οι αιτήσεις όλων των κατηγοριών υποβάλλονται από τους φοιτητές/τριες στο https://eprotocol.uoa.gr/, σύμφωνα με την παρούσα ανακοίνωση της Γραμματείας για την ημερομηνία έναρξης της αποκλειστικής προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών από την έκδοση του συνόλου των αποτελεσμάτων της εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου 2025.
Η ημερομηνία έναρξης υποβολής των αιτήσεων θα είναι η ημερομηνία έκδοσης του συνόλου των αποτελεσμάτων της εξεταστικής Σεπτεμβρίου 2025. Εκπρόθεσμες αιτήσεις δεν λαμβάνονται υπόψη. Θα ακολουθήσει νεότερη ανακοίνωση με την ακριβή ημερομηνία κατάθεσης των αιτήσεων.
Α. ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
δύο (2) εξαμήνων
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 76 του Ν.4957/2022, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του από το άρθ. 130 του Ν.5224/2025 (Α’ 142/05-08-2025), οι φοιτητές/τριες που συμπληρώνουν την ανώτατη διάρκεια φοίτησης και δεν έχουν καταστεί πτυχιούχοι, διαγράφονται αυτοδικαίως από το Τμήμα, δύο (2) μήνες μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου 2025.
Ο χρόνος ολοκλήρωσης των σπουδών και πέραν της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης της παρ. 1 του άρθ. 76, παρατείνεταιγια δύο (2) ακαδημαϊκά εξάμηνα σπουδών, κατόπιν υποβολής αίτησης, σε φοιτητές/τριες, οι οποίοι/ες πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
i) κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης οι φοιτητές/τριες που έχουν αξιολογηθεί επιτυχώς σε ποσοστό τουλάχιστον εβδομήντα τοις εκατό (70%) των πιστωτικών μονάδων (ECTS) του ισχύοντος προγράμματος σπουδών, δηλαδή 168/240 πιστωτικές μονάδες.
ii) έχουν συμμετάσχει σε τουλάχιστον δύο (2) ακαδημαϊκές δοκιμασίες σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, εκ των οποίων στη μία επιτυχώς σε ένα από τα τέσσερα (4) προηγούμενα ακαδημαϊκά εξάμηνα πριν από την υποβολή της αίτησης (δηλ. 2023-2024 ή 2024-2025).
ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο χρόνος παράτασης δύο (2) ακαδημαϊκών εξαμήνων παρέχει το δικαίωμα παρακολούθησης των μαθημάτων και λοιπών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του προγράμματος σπουδών για το χειμερινό και το εαρινό ακαδημαϊκό εξάμηνο που έπονται του χρόνου υποβολής της αίτησης, καθώς και δικαίωμα συμμετοχής σε κάθε είδους ακαδημαϊκές διαδικασίες αξιολόγησης, συμπεριλαμβανομένης της επαναληπτικής εξεταστικής του Σεπτεμβρίου.
Η αίτηση υποβάλλεται μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας υποβολής αιτημάτων Ε.Κ.Π.Α., [https://eprotocol.uoa.gr/ → Α. Αιτήσεις προς τις Γραμματείες των Τμημάτων (Φοιτητικά Θέματα, κ.α) → υπ’ αριθ. 22. ΑΙΤΗΣΗ παράτασης χρόνου φοίτησης για δύο (2) εξάμηνα σπουδών εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την έκδοση των βαθμολογίων της εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου 2025, κατά την οποία συμπληρώνεται η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης.
Η σχετική αίτηση υπ’ αριθμ. 22 βρίσκεται στο https://eprotocol.uoa.gr/ και υποβάλλεται χωρίς κατάθεση δικαιολογητικών. Μετά την κατάθεση της ηλεκτρονικής αίτησης, ο έλεγχος των προϋποθέσεων για παράταση χρόνου φοίτησης διενεργείται από τη Γραμματεία της Σχολής και ενημερώνεστε σχετικά από την οικεία Γραμματεία. Επισημαίνεται ότι, κατά τη διάρκεια της παράτασης του χρόνου φοίτησης, δεν είναι δυνατή η υποβολή αίτησης για μερική φοίτηση και για διακοπή φοίτησης.
Β. ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ
για σοβαρούς λόγους υγείας
Kατ’ εξαίρεση, χορηγείται υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας, κατόπιν αίτησης προς τη Γραμματεία της Σχολής, για σοβαρούς λόγους υγείαςπου ανάγονται στο πρόσωπο του φοιτητή ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. Η υπέρβαση χορηγείται για διάστημα αντίστοιχο προς τη σοβαρότητα των λόγων υγείας. Κατά τη διάρκεια της υπέρβασης του χρόνου φοίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας, η φοιτητική ιδιότητα, με εξαίρεση τη φοιτητική μέριμνα, καθίσταται ανενεργή και διακόπτεται κάθε διαδικασία, που σχετίζεται με την φοιτητική ιδιότητα.
Κατά το τελευταίο εξάμηνο της περιόδου της ανώτατης διάρκειας φοίτησης του/της φοιτητή/τριας, συμπεριλαμβανόμενης της εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου, με την κατάθεση του συνόλου των αποτελεσμάτων της εξεταστικής Σεπτεμβρίου 2025, ο/η ενδιαφερόμενος/η φοιτητής/τρια, προκειμένου να του/της χορηγηθεί υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης, καταθέτει σχετική αίτηση, μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας υποβολής αιτημάτων Ε.Κ.Π.Α., https://eprotocol.uoa.gr/ → Α. Αιτήσεις προς τη Γραμματεία (Φοιτητικά Θέματα, κ.α) → υπ’ αριθμ. 21. ΑΙΤΗΣΗ για κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης για σοβαρούς λόγους υγείας, στη Γραμματεία της Σχολής, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης και συνοδεύεται με τα απαιτούμενα, κατά περίπτωση, δικαιολογητικά, ως κατωτέρω:
1. Λόγοι υγείας στο πρόσωπο του/ης φοιτητή/τριας: Γνωμάτευση από υγειονομική επιτροπή του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή γνωμάτευση των Ανώτατων Υγειονομικών Επιτροπών του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), του Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), της Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας ή του Πυροσβεστικού Σώματος από την οποία προκύπτει πιστοποιημένη αναπηρία και το ακριβές ποσοστό αυτής ή ιατρική γνωμάτευση από Δημόσιο Νοσοκομείο (του Ε.Σ.Υ. ή Πανεπιστημιακό ή Στρατιωτικό), η οποία φέρει σφραγίδα από: α) Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής ή Εργαστηρίου ή β) νόμιμα εκτελούντα χρέη Συντονιστή Διευθυντή Κλινικής ή Εργαστηρίου ή γ) μέλους ΔΕΠ της βαθμίδας του Καθηγητή Πανεπιστημίου ή Αναπληρωτή Καθηγητή και από τον Διευθυντή Ιατρικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου. Η γνωμάτευση θα πρέπει να χαρακτηρίζει τον βαθμό της πάθησης ως σοβαρό ή πολύ σοβαρό. Σε περίπτωση που δεν πρόκειται για χρόνια ή ανίατη νόσο να αναγράφεται στη γνωμάτευση και ο πιθανός χρόνος ανάρρωσης που θα απαιτηθεί, ώστε αντίστοιχος να είναι και ο επιπλέον χρόνος που θα τους χορηγηθεί από την οικεία Σχολή ή το Τμήμα.
2. Για σοβαρούς λόγους υγείας που αφορούν στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο/η φοιτητής/τρια/τρια έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, απαιτείται, επιπλέον των ανωτέρω (παρ.1, περ.i), και πρόσφατο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή πρόσφατο αντίγραφο συμφώνου συμβίωσης.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Ο/η φοιτητής/τρια μπορεί να επιλέξει τη μία ή και τις δύο περιπτώσεις, εφόσον συντρέχει σοβαρός λόγος υγείας του/της ιδίου/ας, αλλά και συγγενικού του/της προσώπου ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο/η φοιτητής/τρια έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.
Η έντυπη αίτηση, για κατ' εξαίρεση Υπέρβαση Ανώτατης Χρονικής Διάρκειας Φοίτησης για Σοβαρούς Λόγους Υγείας, επισυνάπτεται, από τον ενδιαφερόμενο/η φοιτητή/τρια, συμπληρωμένη με τα προαναφερθέντα δικαιολογητικά, στην ηλεκτρονική αίτηση αριθ. 21 (διαθέσιμη στο eprotocol.uoa.gr/).
Γ. ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΤΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ
σε φοιτητές με πιστοποιημένη αναπηρία τουλάχιστον 50%
Εξαίρεση από τη νομοθετική ρύθμιση της Ανώτατης Διάρκειας Φοίτησης δίνεται για φοιτητές/τριες με πιστοποιημένη αναπηρία, σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%)
Οι φοιτητές/τριες που εμπίπτουν στην παρούσα κατηγορία εξαιρούνται της διαγραφής, εφόσον υποβάλλουν, εντός αποκλειστικής προθεσμίας των τριάντα (30) ημερών από την έκδοση του συνόλου των αποτελεσμάτων της εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου 2025 (Βλ. έναρξη του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών για υποβολή αίτησης), την ηλεκτρονική αίτηση αριθμός 24 στο eprotocol.uoa.gr με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά ως ακολούθως:
Οι φοιτητές που είναι εγγεγραμμένοι σε προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) και έχουν πιστοποιημένη αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) εξαιρούνται της ανώτατης διάρκειας φοίτησης και δεν διαγράφονται αυτοδικαίως με τη συμπλήρωσή της. Οι φοιτητές που εμπίπτουν στην κατηγορία του προηγούμενου εδαφίου υποχρεούνται να προσκομίσουν στη Γραμματεία της Σχολής του Α.Ε.Ι. είτε γνωμάτευση από υγειονομική επιτροπή του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), είτε γνωμάτευση των Ανώτατων Υγειονομικών Επιτροπών του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), του Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), της Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας ή του Πυροσβεστικού Σώματος από την οποία προκύπτει η πιστοποιημένη αναπηρία και το ποσοστό αυτής. Εναλλακτικά της προσκόμισης γνωμάτευσης του προηγούμενου εδαφίου δύναται να επιδεικνύεται ή να προσκομίζεται κάρτα αναπηρίας του άρθρου 106 του ν. 4961/2022 (Α’ 146) και η Γραμματεία της Σχολής του Α.Ε.Ι. υποχρεούται να επιβεβαιώνει ότι ο φοιτητής είναι εγγεγραμμένος στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία του άρθρου 105 του ίδιου νόμου. Εάν η γνωμάτευση του αρμόδιου φορέα αφορά συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για την πιστοποίηση της αναπηρίας, οι φοιτητές υποχρεούνται να προσκομίζουν νέα γνωμάτευση ή κάρτα αναπηρίας σε ισχύ για τη χρήση του δικαιώματος εξαίρεσης από την ανώτατη διάρκεια φοίτησης.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η έντυπη αίτηση, για Εξαίρεση από τη νομοθετική ρύθμιση της Ανώτατης Διάρκειας Φοίτησης δίνεται για φοιτητές/τριες με πιστοποιημένη αναπηρία, σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%), επισυνάπτεται από τον ενδιαφερόμενο/η φοιτητή/τρια, συμπληρωμένη, με τα προαναφερθέντα δικαιολογητικά, στην ηλεκτρονική αίτηση αριθ. 24 (διαθέσιμη στο eprotocol.uoa.gr/).
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ για τις περιπτώσεις Β.(λόγοι υγείας) και Γ. (εξαίρεση διαγραφής): Σε περίπτωση καθυστέρησης έκδοσης της νέας γνωμάτευσης από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή, οι φοιτητές/τριες υποβάλλουν την ηλεκτρονική αίτηση υπ’ αριθμ. 21 ή 24 (διαθέσιμες στο eprotocol.uoa.gr/), στο χρονικό διάστημα που έχει οριστεί από την οικεία Γραμματεία, επισυνάπτοντας στην αίτηση 21 ή 24, την αίτηση που υπέβαλλαν στην αρμόδια υγειονομική επιτροπή για έκδοση νέας γνωμάτευσης ή κάρτας αναπηρίας σε ισχύ, με την υποχρέωση να προσκομίσουν τη νέα γνωμάτευση ή την κάρτα αναπηρίας, το αργότερο μέχρι 15/12/2025.
Οι ανωτέρω έντυπες αιτήσεις, που επισυνάπτονται στις ηλεκτρονικές αιτήσεις 21 και 24 πρέπει να είναι ψηφιακά υπογεγραμμένες, μέσω της εφαρμογής του gov.gr «Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου» (διαθέσιμη στο www.gov.gr/ipiresies/polites-kai-kathemerinoteta/psephiaka-eggrapha-gov-gr/psephiake-bebaiose-eggraphou.). Εναλλακτικά, όσοι/ες φοιτητές/τριες δεν δύνανται να υποβάλουν ψηφιακά υπογεγραμμένη αίτηση επισυνάπτουν στην ηλεκτρονική τους αίτηση ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ του Ν.1599/86 με βεβαίωση γνησίου υπογραφής από τα Κ.Ε.Π.
Δ. ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
1. Αίτηση σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος Παράτασης χρόνου Φοίτησης.
Οι φοιτητές/τριες που υπέβαλαν αίτηση για ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΧΡΟΝΟΥ ΦΟΙΤΗΣΗΣ δύο (2) εξαμήνων και το αίτημά τους απορρίφθηκε, έχουν δικαίωμα άσκησης αίτησης θεραπείας ενώπιον της Γραμματείας της Σχολής, αποκλειστικά για λόγους που άπτονται της μη συνδρομής των προϋποθέσεων διαγραφής στο πρόσωπό τους, εντός αποκλειστικής προθεσμίας επτά (7) ημερολογιακών ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν/ήν της απόφασης απόρριψης της αίτησής του/της.
Οι αιτήσεις θεραπείας αξιολογούνται από τη Συνέλευση της Σχολής εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα ημερών (10) ημερολογιακών ημερών από την υποβολή τους και εκδίδεται σχετική απόφαση. Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου, η αίτηση θεραπείας θεωρείται απορριφθείσα. Σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης θεραπείας στο σώμα της απόφασης αναγράφεται ο χορηγούμενος χρόνος παράτασης σπουδών, ενώ σε περίπτωση απόρριψης αυτής αναγράφεται η αιτιολογία απόρριψης.
2. Αίτηση περί μη συνδρομής των προϋποθέσεων διαγραφής στο πρόσωπό του/της φοιτητή/τριας.
Κάθε φοιτητής/τρια έχει δικαίωμα άσκησης αίτησης θεραπείας ενώπιον της Γραμματείας της Σχολής εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερολογιακών ημερών από την αποστολή της προσωποποιημένης ενημέρωσης αποκλειστικά για λόγους που άπτονται της μη συνδρομής των προϋποθέσεων διαγραφής στο πρόσωπό του/της.
Οι αιτήσεις θεραπείας αξιολογούνται εντός αποκλειστικής προθεσμίας εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από την υποβολή τους και εκδίδεται απόφαση της Συνέλευσης της Σχολής επί αυτών. Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου, η αίτηση θεραπείας θεωρείται απορριφθείσα.
Από τη Γραμματεία της Σχολής