Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Νομική Σχολή

ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΒΑΡΑΣ

Σπουδές

Νομική Σχολή ΕΚΠΑ:

2020 Ολοκλήρωση μεταδιδακτορικής έρευνας (Τομέας Δημοσίου Δικαίου)

2015 Ολοκλήρωση Διδακτορικής Διατριβής υπό την αιγίδα του I.K.Y.

2011 Erasmus Πανεπιστήμιο Pantheon-Assas (Paris 2) στο πλαίσιο εκπόνησης διατριβής

2008 ΜΔΕ Δημοσίου Δικαίου

2006 Πτυχίο

 

Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών Επιστημών:

2016 Τμήμα Κοινωνιολογίας (Πτυχίο)

Ακαδημαϊκή  Θέση

Επίκουρος Καθηγητής επί θητεία

Τομέας

Δημοσίου Δικαίου

Τηλέφωνο

6944691457

FAX

 

Ηλεκτρονική Διεύθυνση

ilkouba[at]law.uoa[dot]gr

'Ωρες Γραφείου

Τρίτη 14:00-15:00

Διδασκαλία Μαθημάτων

Προπτυχιακό επίπεδο:

Διοικητικό Δίκαιο, Διοικητική Δικονομία, Εφαρμογές Δημοσίου Δικαίου, Δίκαιο Περιβάλλοντος

 

Διοικητικό Έργο

 

 

 

 

Συγγραφικό Έργο

1. Βιβλία:

  1. Η Διοικητική Δικαιοσύνη ως δικαιοτελεστική λειτουργία-Συμβολή στην αποτελεσματικότητα της Διοικητικής Δικαιοσύνης, Νομική Βιβλιοθήκη, 2015.
  2. Οι συνέπειες της δικαστικής απόφασης ως θεμέλιο των νομικών κρίσεων, Νομική Βιβλιοθήκη, 2020.
  3. Το παραδεκτό στη διοικητική δίκη- Η πρόσβαση στο δικαστή υπό το φως των άρθρων 20 παρ.1 του Συντάγματος και 6 παρ.1 της ΕΣΔΑ, Νομική Βιβλιοθήκη, 2021 (Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών 2021).
  4. Περί των εξουσιών του δικαστή ουσίας- Μια πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 79 του Κ.Δ.Δ. (υπό δημοσίευση)

2. Άρθρα/Συμβολές:

Α. Συμβολές σε συλλογικά έργα/Πρακτικά Συνεδρίων/Τιμητικούς Τόμους

1. Αστική Ευθύνη του Δημοσίου, (επ.) Ν.Σοϊλεντάκη/Α.Ατσαλάκη, Νομική Βιβλιοθήκη, 2015.

2. Η αρχή της ισότητας, in: Θεμελιώδη Δικαιώματα, (επ.) Σπ. Βλαχόπουλος, Νομική Βιβλιοθήκη 1ηεκδ 2016, 2ηεκδ. επικαιροποιημένη 2022.

3. Εφαρμογές Διοικητικού Ουσιαστικού & Δικονομικού Δικαίου- Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια-Διοικητικό Πρωτοδικείο», Νομική Βιβλιοθήκη 2η έκδ. 2018.

4. Άρθρα 92-100 του Κ.Δ.Δ. (έφεση)- in: Διοικητική Δικονομία - Ερμηνεία κατ’ άρθρον, (επ.) Χ. Χρυσανθάκης, Νομική Βιβλιοθήκη, 3η έκδ. 2018,4η έκδ. 2023.

5.  Άρθρο 16 Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν. 2690/1999)  - in: Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας-Ερμηνεία κατ’ άρθρο, (επ.) Β. Γκέρτσος/Ευ. Πρεβεδούρου/ Δ. Πυργάκης, Νομική Βιβλιοθήκη 2019.

6. Δίκαιο Ιθαγένειας - Η ελληνική ιθαγένεια εν μέσω εθνικών λύσεων και διεθνών εξελίξεων -από κοινού με Β. Ανδρουλάκη και Χ. Τσούκα, Νομική Βιβλιοθήκη, 2022.

7.Ερμηνεία άρθρων 4, 8, 20 παρ.1 και 20 παρ. 2 του Συντάγματος, in:(επ.)Σ. Βλαχόπουλος/Ξ. Κοντιάδης/Γ. Τασόπουλος, Διαδικτυακή ερμηνεία κατ’ άρθρο, Ίδρυμα Τσάτσου, 2022, www.syntagmawatch.gr

8.Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, Διοικητική Δικονομία - Συλλογή Διατάξεων. Σχόλια και Νομολογία περί την αρμοδιότητα των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων. Εκδόσεις Σάκκουλα, 2022

9. Η διάκριση των διοικητικών διαφορών σε ακυρωτικές και ουσίας και Οι συνέπειες της ακυρωτικής απόφασης, in:Αθ. Ράντος/Ευ. Πρεβεδούρου(επ.), Η αίτηση ακυρώσεως, Νομική Βιβλιοθήκη, 2023.

10. Ανανοηματοδοτώντας την υποχρέωση συμμόρφωσης της Διοίκησης προς τις δικαστικές αποφάσεις, in: Τιμητικός Τόμος για τα 50 χρόνια των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, Εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε., 2015.

11. Οι πρώτες εφαρμογές του άρθρου 22 του Ν.4274/2014:  Πεδίο λαμπρής δικαιοπλασίας και αναπόφευκτων επιπλοκών,in: Βιβλίο του 2ου Ετήσιου Επιστημονικού Συνεδρίου Ένωσης Ελλήνων Δημοσιολόγων (ΕΕΔ) Συνεδρίου, www.dimosiodikaio.gr/docs/praktika_2syn.pdf.

12. Η αρχιτεκτονική της διοικητικής δίκης από τη σκοπιά της λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών: Προς μια αποδοτικότερη συνέργεια Διοικητικής Δικαιοσύνης & Διοίκησης,in: Δημόσια Διακυβέρνηση Προοπτικές και Προκλήσεις στον 20ο αιώνα (επ. Ευ. Μπάλτα), Τομέας Διοικητικής Επιστήμης Τμ. Δημόσιας Διοίκησης Παντείου Παν/μίου, Δημόσια Διακυβέρνηση, 2019, Εκδόσεις Σάκκουλα, σ. 141 επ.

13. Η εφαρμογή της Σύμβασης για το Διεθνές Εμπόριο των Απειλούμενων με Εξαφάνιση Ειδών (CITES), in: Πρακτικά Συνεδρίου με θέμα «Περιβαλλοντικές Προκλήσεις τον 21ο αιώνα», Εκδόσεις Σάκκουλα, 2020, σ. 227 επ..

14. Τυπολογία, θεμελίωση και κριτική της συνεπειοκρατικής ερμηνείας στο δημόσιο δίκαιο, Τιμητικός Τόμος Κ. Μαυριά, Π.Ν. Σάκκουλας, 2022.

15.Το άβατο των τεχνικών κρίσεων και τα όρια του ακυρωτικού ελέγχου,in: «Το περιβαλλοντικό δίκαιο αντιμέτωπο με την περιβαλλοντική κρίση»,διαδικτυακό σεμινάριο με συνδιοργανωτές το WWFκαι το Νόμος + Φύση, 6 Νοεμβρίου 2020, https://wwfeu.awsassets.panda.org/downloads/environmental_law_conference_proceedings_wwf_nomos_physis.pdf, σ. 43επ.

16. Εκφάνσεις της κανονιστικής εμβέλειας του άρθρου 20 παρ.1 του Συντάγματος κατά την  πρόσβαση στο δικαστή, in: Εταιρεία Διοικητικών Μελετών, Τιμητικός Τόμος Π. Παναγιωτόπουλου, Εκδόσεις Σάκκουλα, 2022, σ. 736 επ.

17. Η ερμηνεία των κανόνων του παραδεκτού, Τιμητικός Τόμος Αθ. Ράντου, (υπό δημοσίευση)

18. Υποθέσεις των ΟΤΑ ενώπιον των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, in:Πρακτικά 2ουΠανελλήνιο Συνέδριο Διαδημοτικής Συνεργασίας «Όψεις λειτουργίας των ΟΤΑ», 1-3 Νοεμβρίου 2022, Αθήνα (υπό δημοσίευση)

Β. Άρθρα σε νομικά περιοδικά

1. Η Διελκυστίνδα Νομοθέτη-Δικαστή στη Διαδικασία Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ΘΠΔΔ 7/2010, σ. 748.

2. Σχόλιο στην 3059/2009 ΟλΣτΕ, διπλή ανάπλαση στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και στο Βοτανικό, ΤοΣ 2/2010, σ. 395.

3. Ηλεκτρομαγνητικά Πεδία και Αρχή της Προφύλαξης:η αναπόφευκτη επέμβαση της νομολογίας, ΔτΑ 51/2011, σ. 889.

4. Φορολογικές Κυρώσεις και ποινικοδικαιϊκές εγγυήσεις: Πρόσφατες εξελίξεις στην εγχώρια νομολογία υπό την πίεση του ΕΔΔΑ,ΔτΑ 56/2012, σ. 209.

5. Σχόλιο στην ΣτΕ 1422/2013: Η εισαγωγή μιας νέας αντίληψης στις σχέσεις Δικαστή-Διοίκησης, ΘΠΔΔ 8-9/2013, σ. 749.

6.Ν.4274/2014 Οι νέες διατάξεις για την ακυρωτική δίκη: Η θετικοποίηση σε δικονομικό επίπεδο της αρχής της ασφάλειας δικαίου, ΘΠΔΔ 8-9/2014, σ.718.

7. Σχόλιο στην ΣτΕ 2151/2014: Ένα παράδειγμα «υψηλής» δικαστικής στάθμισης και όχι υπαναχώρησης από το εγχώριο «συμμορφωτικό κεκτημένο», ΘΠΔΔ 1/2015, σ. 48.

8. Σχόλιο στην ΣτΕ 4003/2014, Η δικαστική απόφαση ως πεδίο συμβιβασμού δημοσίου και ιδιωτικού συμφέροντος, ΕφημΔΔ 6/2014, σ. 590.

9. Η ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείριση των πανεπιστημιακών λειτουργών και τα όρια μιας συνεπειοκρατικής στάθμισης από το Συμβούλιο Επικρατείας, Σχόλιο στην ΣτΕΟλ 4741/2014, ΕφημΔΔ 1/2015, σ. 26.

10. Η απαγόρευση υποκατάστασης του δικαστή στο έργο της Διοίκησης ως είδωλο της Διοικητικής Δικαιοσύνης, ΕΔΔΔΔ 3/2015, σ.657, επικαιροποιημένη αναδημοσίευση στο www.constitunionalism.gr

11. Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 3867/2014:Επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας (άρθρο 31 παρ. 4 περ. β΄ του ν. 2768/1999) και αρχή της ισότητας, ΘΠΔΔ 7/2015, σ .663.

12. Η αστική ευθύνη του Δημοσίου ως συμπληρωματικό εργαλείο αποκατάστασης επί παραβίασης της υποχρέωσης συμμόρφωσης της Διοίκησης προς δικαστική απόφαση, Συνήγορος 2015, τεύχος 111, σ.32.

13. Η απαγόρευση έκδοσης δικαστικών διαταγών προς τη Διοίκηση: Ένα αναχρονιστικό ταμπού προς επαναδιαπραγμάτευση;, ΘΠΔΔ 7/2015, σ.639.

14. Η παθογένεια της μη συμμόρφωσης της Διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις στο πεδίο των περιβαλλοντικών διαφορών, ΠερΔικ  4/2015, σ.609.

15.Το πρόβλημα της καταχρηστικής έκδοσης από τη Διοίκηση πράξης όμοιας με την προσβαλλόμενη ή ακυρωθείσα, ΕΔΔΔΔ 4/2015, σ.958.

16.Η υποκατάσταση της αιτιολογίας της προσβαλλόμενης πράξης ως τεχνική του διοικητικού δικαστή: όρια και λειτουργία, ΔιΔικ 6/2015, σ. 808.

17.Η αρχή της διάκρισης των λειτουργιών ως κανόνας οριοθέτησης μεταξύ Διοικητικής Δικαιοσύνης και Διοίκησης, ΤοΣ 4/2015, σ.801.

18.Σχόλιο στην ΣτΕ 2617/2015: Το κρίσιμο νομικό καθεστώς κατά την εκτέλεση της δικαστικής απόφασης, ΘΠΔΔ 10/2015, σ.944.

19. Παρατηρήσεις στην ΔΕΑ 5150/2014: Ζητήματα διαχρονικού δικαίου στη συναίνεση καταχώρησης μεταγενέστερου σήματος, ΔΕΕ 2015, σ.1106.

20. Η αιτιολογία της δικαστικής απόφασης ως εργαλείο οικονομίας της δίκης και προληπτικής οριοθέτησης της διοικητικής δράσης, ΝοΒ 2015, σ.1935.

21. Ουσιαστικοποίηση των διοικητικών διαφορών & αποτελεσματικότητα της δικαστικής προστασίας: Το πλαίσιο μιας διαχρονικής συζήτησης, ΕφημΔΔ 3/2016, σ.370.

22. Η νεότερη νομολογία του ΕΔΔΑ υπαγορεύει μεταβολές στο εγχώριο σύστημα για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης της Διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις;, ΔτΑ70/2016, σ.857.

23. Η εκτίμηση του κίνδυνου σύγχυσης κατά την καταχώρηση σήματος: Η αξιολόγηση των μη διακριτικών/αδύναμων στοιχείων στην πρόσφατη νομολογία του ΔΕΕ, ΔΕΕ 2/2016, σ.142.

24. Παρατηρήσεις στην ΔΠΑ 6020/2015:Το ενδιαφερόμενο καταναλωτικό κοινό ως παράμετρος εκτίμησης του κινδύνου σύγχυσης δύο σημάτων, ΘΠΔΔ 12/2016, σ. 1190.

25. Παρατηρήσεις στην ΔΠΑ 5619/2015 Η αμεσότητα ή μη της πληροφόρησης ως κριτήριο για το επιτρεπτό της καταχώρισης περιγραφικού σήματος ΘΠΔΔ 11/2016,σ.1078.

26. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για τη βιοποικιλότητα: Με αφορμή τη διαδικασία REFIT (συλλογ.), ΠερΔικ  1/2016, σ.31.

27.Αποσόβηση των δογματικών ακυρώσεων και αρχή της οικονομίας της διοικητικής δράσης, ΔιΔικ 3/2016, σ.321.

28. Σχόλιο στην ΣτΕ 3937/2014: Η δυνατότητα εκ των υστέρων κάλυψης πλημμελειών της προσβαλλόμενης πράξης κατ’ άρθρο 50 παρ.3α του π.δ. 18/1989: μια πρώτη εφαρμογή, ΕφημΔΔ 1/2016, σ.31.

29. Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 3367/2015 Ολ: Η μερική ακύρωση ως τροποποίηση της προσβαλλόμενης διοικητικής πράξης, ΔιΔικ 3/2016, σ.396.

30.Η προστασία της βιοποικιλότητας μέσα από τον έλεγχο του λαθρεμπορίου της άγριας ζωής: Πρόσφατες εφαρμογές στη νομολογία του ΔΕΕ, ΕφαρμΔΔ  1/2016, σ.9.

31.Η δικαστική προστασία στις διαφορές από την ίδρυση και λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, ΘΠΔΔ 7/2016, σ.626.

32.Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 4001/2015: Εξαιρετικές ρυθμίσεις και αρχή της αξιοκρατίας, ΔιΔικ 4/2016, σ. 561.

33. Διοικητική κράτηση αλλοδαπού αιτούντος διεθνούς προστασίας: πρώτες εφαρμογές του άρθρου 46 του ν. 4375/2016, ΕΜΕΔ 1/2016, σ.36.

34. Οι ρήτρες αποκλεισμού από το προστατευτικό καθεστώς του πρόσφυγα: Με αφορμή  τις αποφάσεις του ΔΕΕ της 31ης Ιανουαρίου 2017, C573/14, Lounani και της 24ης Ιουνίου 2015, C373/13, H. T., (συλλογ.) ΕΜΕΔ 2-3/2016, σ. 123.

35.«Αντιρρήσεις κατά της διοικητικής κράτησης αλλοδαπού και εναλλακτικά μέτρα: πρόσφατες εξελίξεις», www.eanda.gr/sites/default/files/EANDA%20EISIGISI%20KOUVARAS.pdf.

36.Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 1027/2016: Έκταση του ανασταλτικού αποτελέσματος επί χορήγησης προσωρινής διαταγής αναστολής εκτέλεσης, ΔιΔικ 2/2017, σ. 251

37. Ν. 4446/2016: Μια πρώτη παρουσίαση των διατάξεων για τη διοικητική δίκη, ΘΠΔΔ 1/2017, σ.45.

38.Η Ιθάκη στην διαδικαστική οδύσσεια των 8 Τούρκων στρατιωτικών αιτούντων άσυλο (ΣτΕΟλ 1694/2018), ΕΜΕΔ 2/2017, σ. 150.

39.Βιβλιοπαρουσίαση - βιβλιοκρισία στο βιβλίο της Μαριάνθη Καλυβιώτου, Κοινοβουλευτικός έλεγχος: Συνταγματικό πλαίσιο και όρια, Εκδόσεις Σάκκουλα, Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 2017, ΕφημΔΔ 1/2018, σ.121.

40. «Ατελείς ατομικές ειδοποιήσεις» υπό το καθεστώς του ΚΦΔιαδ: απόκλιση της διοικητικής πρακτικής από το εφαρμοστέο δίκαιο και νομολογιακοί χειρισμοί, ΔιΔικ 3/2018, σ.380.

41.Σχόλιο στην απόφαση του ΕΔΔΑ Chowdury και λοιποί κατά Ελλάδας (υπόθεση Μανωλάδα): Η καταδίκη ενός ολόκληρου συστήματος καταναγκασμού και εκμετάλλευσης, ΔτΑ 76/2018, σ.358.

42.Στρεβλώσεις & ελλείμματα στην προσωρινή δικαστική προστασία: Η πρόδηλη βασιμότητα του κύριου ενδίκου βοηθήματος ως λόγος αναστολής σε περιβάλλον διαρκών νομοθετικών μεταβολών, ΔιΔικ 4/2018, σ.559.

43.Η πρώτη απόφαση της επιτροπής ασύλου στην υπόθεση των 8 Τούρκων αιτούντων άσυλο και τα εκκρεμή ζητήματα της πρότυπης δίκης ενώπιον του ΣτΕ, Περιοδικό της ΕΕΔ τευχ. 1-2018, www.publiclawjournal.com.

44.Η δικαστική προστασία ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων στις «δασικές διαφορές»,ΔιΔικ 5/2018, σ. 828.

45.Σχόλιο στην ΣτΕΟλ 1738/2017: Ορόσημο μιας νομολογιακής μεταστροφής στην αντίληψη περί δημοσίου συμφέροντος, ΔτΑ 77/2018, σ.685.

46.Η συμβολή του ΝΣΚ στη συμμόρφωση της Διοίκησης στις δικαστικές αποφάσεις, ΘΠΔΔ 12/2019, σ. 1112.

47.Οι κοινωνικοί ανταγωνισμοί υπό το πρίσμα της «μνημονιακής νομολογίας» του ΣτΕ, ΔιΔικ 5/2019, σ.720.

48.Μια ιστορική μεταστροφή προς τον εξορθολογισμό των προϋποθέσεων του παραδεκτού (Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 209/2020 Ολ.), ΔιΔικ4/2020, σ. 609.

49.Αποκλεισμός από το προστατευτικό καθεστώς του πρόσφυγα, ΔιΔικ 2/2020, σ. 213.

50. Τι γνωρίζει ο δικαστής; (πέραν των αποδεδειγμένων). Οι πραγματολογικές κρίσεις στον δικανικό συλλογισμό, ΘΠΔΔ 8-9/2020, σ. 673.

51. Η «επιστημονικότητα» των μεθόδων στάθμισης στο δικαιοδοτικό έργο. Κριτική και υπεράσπιση, ΕφημΔΔ3/2020, σ.326.

52.Ζητήματα από την κοινοποίηση πράξεων της φορολογικής διοίκησης (άρθρο 5 του Κ.Φ.Δ.), ΔιΔικ5/2020, σ.727.

53. Χρόνος διακοπής της ασφάλισης στον ΟΑΕΕ (Αποκλίνουσες ερμηνείες του άρθρου 11 του Π.Δ. 258/2005) [Σχόλιο στην ΔΕΛΑΡ 159/2020], ΕφημΔΔ6/2020, σ. 727.

54. Περί των ορίων του παρεμπίπτοντος ελέγχου επί παράλειψης έκδοσης κανονιστικής πράξης- με αφορμή τις ΣτΕ 769/2020 και ΣτΕΟλ 689-690/2019, ΕφημΔΔ1/2021, σ.116 επ.

55. Αρκεί για μια αιτιολογημένη απόφαση ο τυπικός υπαγωγικός συλλογισμός; -Προς μια εξωστρεφή θεώρηση της νομικής επιχειρηματολογίας, ΔιΔικ3/2021, σ.366.

56. Εύρος της ερμηνευτικής ευχέρειας του δικαστή επί αγωγής αποζημίωσης:Το ζήτημα της παθητικής νομιμοποίησης [Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 2855/2020 (7μ)], ΔιΔικ3/2021, σ. 488επ.

57. Το κανονιστικό περιεχόμενο της κατ’ άρθρο 93 παρ. 3 του Συντάγματος υποχρέωσης αιτιολογίας των αποφάσεων της διοικητικής δικαιοσύνης, ΘΠΔΔ 8-9/2021, σ. 786 επ.

58. Αντισυνταγματικότητα άρθρου 382 του ν. 4700/2020 – Απαγόρευση της παλινδικίας και αναβίωση ενδίκων βοηθημάτων[Σχόλιο στην ΣτΕΟλ 331/2021], ΕφημΔΔ 3/2021, σ.324 επ.

59. Οι προοπτικές των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, ΔιΔικ5/2021, σ. 718επ.

60. Ο (μη) δικαστικός έλεγχος των τεχνικών κρίσεων στην περιβαλλοντική αδειοδότηση, ΘΠΔΔ 2022, σ. 786.

61. Η οριστικοποίηση των καταλογιστικών πράξεων με βάση τα τεκμήρια κοινοποίησης του Κ.Φ.Δ., ΘΠΔΔ 2022, σ.242.

62. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του δικαστικού ελέγχου στις κλιματικές υποθέσεις, ΠερΔικ 2022, σ.337.

63. Ανομολόγητα ελλείμματα αποτελεσματικότητας και αντικειμενικότητας στη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης κατά τον Κ.Δ.Δ.,e-politeia 2/2022, σ.213.

64. Το πρόβλημα της δικαιοπλασίας στο δικαιοδοτικό έργο, ΕφημΔΔ 2022, σ.492.

65. Προηγούμενη ακρόαση του διοικουμένου επί «τυπικής παράβασης». Συνηγορία υπέρ του νομολογιακού αναθεωρητισμού του Β΄ Τμήματος του ΣτΕ, ΕφημΔΔ 2022, σ.677.

66. Τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά του δικαστικού ελέγχου τήρησης της αρχής της αναλογικότητας: μεταξύ νομικής μεθόδου και αισθητηρίου του δικαστή, ΔιΔικ 2022, σ.904 επ.

67. Το κόστος της συμμετοχής του Δημοσίου στη διοικητική δίκη ως παράμετρος στην οργάνωση των δικονομικών θεσμών, Διοικητική Μεταρρύθμιση, σ. (υπό δημοσίευση).

68. Ευθύνη του δημοσίου νοσοκομείου από σφάλματα κατά την άσκηση περιγεννητικής ιατρικής, ΕφΔΔ 2022, σ. 181 επ.

69. Άδεια διαμονής σε αλλοδαπούς για εξαιρετικούς λόγους: ερμηνευτικά ζητήματα υπό την ισχύ του ν. 4540/2018, ΘΠΔΔ 2023, σ.137επ..

70. Βιβλιοπαρουσίαση - βιβλιοκρισία στο βιβλίο της Β. Μπουκουβάλα, Η Ανακοπή στη Διοικητική Δίκη. Νομική Βιβλιοθήκη, 2021, ΘΠΔΔ 2/2023.

71. Ο διοικητικός δικαστής απέναντι στο κοινό περί δικαίου αίσθημα, ΤοΣ 2023, σ. 543 επ.

72. Παρατηρήσεις στην ΣτΕ 551/2023:Αυτόθροη συνέπεια της ΣτΕΟλ 209/2020 ή μείζον νομολογιακό novum;, ΔιΔικ 2023, σ. 599 επ.

73. Ο δικαστής ως εγγυητής της φοροδοτικής ισότητας στον αστερισμό της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας, ΔιΔικ 2023, σ. 885 επ.

74.Εμβαθύνοντας στους κανόνες ροής του δημοσίου χρήματος: Ζητήματα από τη χορήγηση επιδοτήσεων με βάση τη μεθοδολογία First In-First Out (FiFo), www.nomarchia.gr.

75. EU confronting Wildlife Trafficking, Kluwer Law International, 25 EuropeanEnergyandEnvironmental Law Review, 2015, Issue 3, σ. 76–86.

76. Συμβολή στο Re-Jus Casebookoneffectivejusticeinthefieldofasylumandimmigration(συλλογ.),UniversityofTrento (Italy), 2017.

77. Evidentiary Burden of Proof regarding Exclusion Grounds for Asylum: The Case of the Turkish Military Asylum Seekers in Greece, International Journal of Refugee Law, Volume 31, Issue 4, 2019, σ. 567 επ.